För att instruktionerna skulle vara ännu tydligare än min förra lektion förberedde jag mig på tre nya sätt. Jag föreberedde:
- ett manus med muntliga instruktioner till min inledande instruktion
- lektionsupplägg i punktform som jag skrev på tavlan innan lektionens start
- skriftlig instruktion uppkopierat på papper som alla elever fick ett ex var av
Lektionen inleddes med att jag förklarade uppgiften, att beskriva en plats som man varit på ofta med hjälp av de fem sinnena och att de sedan skulle få läsa upp det för en klasskompis som skulle få gissa vilken plats som beskrivits. Jag läste sedan upp min egen miljöbeskrivning från då jag befann mig på en klippa vid havet, och sa att det blir lättare att leva sig in i platsen om man blundar.Eleverna fick sedan gissa plats och jag förtydligade att det inte finns något rätt och fel, att man kan tänka på olika platser av samma miljöbeskrivning. Detta tog ca 15 minuter.
Därefter delade jag ut ett papper med samma instruktioner skriftligt och rader med plats för skrivandet. Eleverna började fundera vilken plats de skulle välja och började skriva minst en mening per sinne. Detta moment tog längre tid än vad jag först tänkt, upp emot 20-30 minuter. De som blev klara fort fick läsa i sin bänkbok tills lektionens slut.
På nästa lektion, efter en kort rast, fick eleverna börja med att sätta sig i de par som jag delade in dem i. De fick sedan läsa upp och gissa på varandras beskrivning samt ge respons på två bra beskrivningar och en som de kunde utveckla. Lektionen avslutades med att några elever fick läsa upp sin berättelse för hela klassen som fick gissa.
Utvärdering
Lektionerna fungerade jättebra! Min handledare tyckte att jag var jättetydlig i min inledande instruktion, vilket också visade sig i elevernas respons – de tyckte att lektionen var jätterolig. Det var nog avgörande att jag skrivit ner några stödfrågor på varje sinne, som eleverna kunde svara på för att bygga upp sin miljöbeskrivning. Utan dessa hade nog lektionen blivit jätterörig.
Jag hade dock planerat alldeles för tight tidsmässigt, och det jag trodde skulle ta 30 minuter visade sig ta i princip två 40-minuterslektioner. Jag hade heller inte en tydlig plan för vad de elever som blir klar snabbt ska göra och hur länge man ska vänta på de som inte kommer igång. I efterhand har jag tänkt att de snabba kunde fått skriva flera miljöbeskrivningar om olika platser, istället för att läsa i sin bänkbok.
Jag höll sedan samma lektion i en annan femma. Där var jag hårdare på att det skulle vara tyst i klassrummet, eftersom de är en klass som klarar det. De tyckte också att det var jätteroligt och var väldigt stolta över sina miljöbeskrivningar. I den klassen hade jag endast en 60 minuterslektion och fick vara noggrannare med att hålla tiden. Men vi hann allting, och samtliga elever hann beskriva en plats under lektionen.
Till nästa gång hade jag velat bygga ut responsdelen av lektionen, kanske genom att bara ha flera positiva responser och ingen förtäckt negativ, eftersom den negativa kan "ta över" uppmärksamheten från de positiva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar