måndag 19 september 2016

Reflektion efter praxisseminariet

Från mitt praxisseminarium bär jag med mig många intressanta tips på detaljnivå som vi kom att beröra, sådant som vi slagits av under vår VFU men som inte går att lära sig genom en bok. Exempelvis ...

  • ... hur viktigt det är att se till att alla elever är upptagna, att ha en plan för de snabba och långsamma eleverna.
  • ... vikten av att sätta lite press – så som att berätta att eleverna ska redovisa uppgiften dagen efter eller att de ska ha skrivit klart till slutet av lektionen. Det kan göra stor skillnad med en sådan liten gräns.
  • ... att fråga "vet ni vad ni ska göra nu?" efter en introducerande instruktion. 
  • ... att det nästan aldrig går att påminna sig nog många gånger om hur viktig lektionens start och slut är. Att få en lugn start, sedan instruktioner, få igång jobb, och knyta ihop det. Pulsen där igen.
Det var förstås också slående av hur skilda upplevelser vi haft av vår VFU. Skolorna i Göteborgsregionen skiljer sig enormt, särskilt vad gäller hur många elever som behöver extra stöd. Vissa hade ett fåtal sådana elever, medan andra en större majoritet. En stor del av seminariet kretsade kring detta. Hur bemöter man dem? Utan att bli otillräcklig för andra? Det som blev tydligt var att det verkligen inte finns några enkla svar utan att man kan göra så gott man kan inom befintliga ramar. Man kan anpassa undervisningen, men hur mycket? Hur ska man hantera den stora spridningen som finns i många klasser – där vissa blir understimulerade och andra inte alls hänger med. Vi ställde många nya frågor, som jag antar att vi kommer få försöka svar på under utbildningen och genom att fråga andra lärare som vi möter.

Jag ställde en fråga kring skolans ljudmiljö, eftersom jag har tinnitus och har ofta varit sjukt trött i öronen efter en skoldag. Hur kan man anpassa undervisningen så det blir så högljutt, samtidigt som man vill ha många diskussioner i linje med det sociokulturella lärandet? Det var ett bra samtal om hur man kan få bra respekt och tilltro om man berättar om hörselskador och dess konsekvenser. Sedan hur mycket det finns att göra i fråga om bullerdämpande åtgärder i klassrummet, eller att installera ett sånt öra som lyser när det är för högljutt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar