- ... hur viktigt det är att se till att alla elever är upptagna, att ha en plan för de snabba och långsamma eleverna.
- ... vikten av att sätta lite press – så som att berätta att eleverna ska redovisa uppgiften dagen efter eller att de ska ha skrivit klart till slutet av lektionen. Det kan göra stor skillnad med en sådan liten gräns.
- ... att fråga "vet ni vad ni ska göra nu?" efter en introducerande instruktion.
- ... att det nästan aldrig går att påminna sig nog många gånger om hur viktig lektionens start och slut är. Att få en lugn start, sedan instruktioner, få igång jobb, och knyta ihop det. Pulsen där igen.
Jag ställde en fråga kring skolans ljudmiljö, eftersom jag har tinnitus och har ofta varit sjukt trött i öronen efter en skoldag. Hur kan man anpassa undervisningen så det blir så högljutt, samtidigt som man vill ha många diskussioner i linje med det sociokulturella lärandet? Det var ett bra samtal om hur man kan få bra respekt och tilltro om man berättar om hörselskador och dess konsekvenser. Sedan hur mycket det finns att göra i fråga om bullerdämpande åtgärder i klassrummet, eller att installera ett sånt öra som lyser när det är för högljutt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar